Wat is een Meta-description?
Een meta description geeft in een korte omschrijving weer waar de pagina van je website over gaat. Deze korte omschrijving zie je terug in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. De omschrijving staat onder de titel en URL.
De term Meta-description maakt onderdeel uit van de metatags die van belang zijn voor de resultaten in de zoekmachines binnen de organische zoekresultaten. SEO specialisten vullen deze gericht in binnen het CMS of specifieke SEO plugin zodat het fragment succesvol is voor in de zoekmachines.
De meta-description bevat waardevolle informatie binnen de korte beschrijving van de pagina. Deze zorgvuldig opgezette informatie zorgt er mede voor dat je pagina wordt weergegeven in de zoekresultaten op basis van een relevante zoekopdracht.
Indien jij, of je webmaster, aan de slag gaat met de meta-description moet je op een aantal zaken letten
- De lengte
- De kwaliteit
- Een logische opbouw
Wat is de lengte van een meta-description?
De lengte van een meta-description is verbonden aan een aantal tekens. Ook al blijkt in de praktijk dat Google hier nog wel eens van af wil wijken. Er is echter een soort van richtlijn die we aanhouden. Zorg ervoor dat de lengte van de description tussen de 140 en 155 tekens blijft.
Waar moet je op letten kijkend naar de kwaliteit?
De kwaliteit van de meta-description hangt af van een aantal factoren. Als eerste de lengte zoals hierboven staat aangegeven. Door binnen het aantal tekens te blijven kan de zoekmachine een juiste inschatting maken van de inhoud van de pagina. Niet te kort en niet te lang dus. Als deze te kort is, wordt het al een stuk lastiger. Als deze te lang is, wordt de description afgekapt. Als tweede de zoekwoorden. Zorg ervoor dat je zoekwoord (of zoekzin ) is opgenomen in de korte beschrijving. En als derde, zorg ervoor dat deze korte beschrijving uitnodigend is om door te klikken. Je wilt immers bezoekers naar je website.
Hoe ziet een logische opbouw eruit?
Mooi, we weten dus nu dat we een beperkt aantal tekens ter beschikking hebben, dat we de zoekwoorden moeten opnemen en dat de beschrijving uitnodigend moet zijn. Dus als we dit allemaal achter elkaar plakken hebben we de meta-description. Niet helemaal. Weet je nog, uitnodigend? Als de opbouw niet logisch is, dan is het vaak ook niet uitnodigend voor je doelgroep. Maak logische zinnen, dit leest prettig waardoor een potentiële bezoeker van je website sneller op jouw resultaat in de zoekmachine klikt.
Waarom is de meta-description belangrijk?
Het zelf bepalen van de meta-description is belangrijk. Als we kijken naar SEO, zie: wat is SEO? Dan is dit één van de onderdelen die meewegen als factor in zoekmachine optimalisatie. Natuurlijk kan de zoekmachine zelf een korte beschrijving opstellen vanuit het scannen van je website. De vraag is of er dan een goede, kwalitatieve en uitnodigende beschrijving komt te staan. Een beschrijving die SEO technisch waardevol is en converteert in klikken naar je website. Als SEO specialist kan ik je aanbevelen om hier zelf mee aan de slag te gaan.
Ik hoop je met deze uitleg handvatten te hebben gegeven om de meta-description van je pagina, blogpost, product of ander onderdeel binnen je website aan te pakken. Mocht je vragen hebben kun je mij altijd bellen, mailen of een reactie achterlaten.