Wat is een normaal bouncepercentage in Google Analytics?

Dit is een vraag die met regelmaat wordt gesteld door mensen waarmee ik in gesprek ben. Het antwoord is echter niet zo eenduidig, ook al wordt vaak een gemiddeld percentage tussen de 40 en 60 procent gegeven. Voor ik hier dieper op inga, wil ik je eerst uitleggen wat er wordt verstaan onder bouncepercentage en hoe je dit zelf kunt duiden binnen de content van jouw website.

Wat betekent bouncepercentage?

Het bouncepercentage is het percentage dat weergeeft hoeveel bezoekers op jouw website een pagina bezoekt en deze weer verlaat zonder door te klikken naar een andere pagina binnen jouw website.

Wat is een ‘normaal’ bouncepercentage?

Uit ervaring weet ik dat deze vraag velen bezig houdt. Vaak zie je een bouncepercentage rond de 50%, maar dat wil niet alles zeggen. Het bouncepercentage is namelijk afhankelijk van de content waar de bezoeker op uitkomt. Stel, een bezoeker komt via een zoekopdracht op een specifieke pagina op jouw website en ziet daar direct jouw telefoonnummer. Dan kan het zijn dat diegene juist op zoek was naar jouw telefoonnummer en daarom de webpagina meteen sluit. Diegene heeft namelijk datgene gevonden waar hij of zij naar op zoek was. Dat betekent dat deze bezoeker jouw website binnen een paar seconden heeft verlaten en dus niet heeft doorgeklikt naar een andere pagina. Hierdoor zal de bouncepercentage hoger uitvallen. Zo zijn er natuurlijk nog meer redenen te bedenken waarbij het bouncepercentage een vertekend beeld kan geven. Neem je content dus altijd kritisch onder loep. Stel jezelf de vraag: wat wil ik ermee bereiken? Direct actie of een doorklik naar een andere webpagina?

Beïnvloeden van het bouncepercentage

Zorg je dat je veel aandacht besteedt aan de content, de statistieken en het doel van de webpagina.  Vraag jezelf af: wat wil ik dat de bezoeker doet op de betreffende pagina? Verwerk duidelijke call-to-actions in je content. Dit kunnen ook interne links zijn om de bezoeker naar de contactpagina op je website te leiden. Anderzijds is het mogelijk om het bouncepercentage kunstmatig te beïnvloeden. Zelf ben ik hier geen voorstander van, maar het is wel mogelijk. Als Google Analytics een event triggert op je webpagina, en je geeft dit niet correct aan, dan kan het gebeuren dat je bouncepercentage extreem laag wordt. Natuurlijk klopt deze uitkomst niet, dus probeer deze praktijken zoveel mogelijk te voorkomen.

Hieronder geef ik je enkele tips die voor een lage(re) bouncepercentage kunnen zorgen:

  • Bepaal per webpagina het doel en de call to actions
  • Verlaag de laadtijd als deze de oorzaak zijn van een hoog bouncepercentage
  • Optimaliseer je website voor mobiele apparaten
  • Besteed aandacht en zorg aan je content (je schrijft voor je bezoeker en niet voor de Google bot)
  • Denk goed na over interne links waarmee je de bezoeker kunt sturen
  • Meet, weet en stuur bij door je content aan te passen

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer tips, maar hiermee kan je al goed van start. Bedenk zelf waarom je direct weg klikt op een website. Wat zorgt ervoor dat jij direct weg klikt? En bekijk dan je eigen site vanuit de ogen van de klant.

Toekomstige veranderingen in Google Analytics 4

Met nog een jaar te gaan in Google Analytics Universal, stappen we over naar Google Analytics 4. Zorg dus dat je deze property alvast aanmaakt binnen je Google Analytics account. Je oude data ben je straks kwijt, deze wordt niet overgezet. Door nu al GA4 aan te maken, bouw je data op. In Google Analytics 4 wordt niet meer gesproken over het bouncepercentage, er wordt gekeken naar engagement zoals Google dit aangeeft. We gaan het hebben over een nieuw meetgegeven, oftewel: de “engagement rate”. Voor nu laat ik dit onderwerp rusten.

Heb jij vragen over je huidige bouncepercentage?

Heb jij op dit moment vragen over de prestatie van je website, het bouncepercentage en hoe je dit kunt verbeteren? Vaak is er sprake van een onderliggende vraag, namelijk: hoe krijg ik meer klanten via mijn website? Neem gerust contact met ons op. Wij kijken graag met je mee en beantwoorden je vragen.

 

Vragen? Stel ze gerust