Wat is Google Analytics?
Google analytics is gratis software van Google om statistieken van je website weer te geven. Zo kun je met deze dienst eenvoudig zien hoeveel bezoekers er op je website komen, wat de verkeersbronnen zijn, welke pagina’s worden bekeken en waar een bezoeker uitstapt.
Kortom: Een statistiekdienst van Google die je veel inzicht geeft over bezoekers op je website.
Waarom een dienst als Google Analytics (GA) gebruiken?
Google analytics wordt door Google vrij beschikbaar gesteld en mag je gebruiken als statistiek applicatie voor je website of webshop. In combinatie met andere tools van Google verkrijg je inzicht in je bezoekers. Analytics wordt door veel bedrijven gebruikt, alsook door SEO specialisten. Deze gebruiken vaak aanvullend specifieke tools voor nog meer inzicht. Maar door GA te gebruiken krijg jij in de basis ook heel veel inzicht. Een andere tool van Google is Google Search Console, ik kom hier in een ander artikel op terug. In combinatie met GA uiterst krachtig voor jou als het gaat om inzicht te verkrijgen.
Meten is weten
Meten is weten is een veel gehoorde kreet. Door te meten, met GA, wat er in je website gebeurd ben je in staat bij te sturen. Zaken aan te passen. Immers GA verteld je wat goed en wat fout is? Nou ja, dit is geen wet van meden en perzen. Gebruik je gezond verstand. GA geeft je inzicht en op basis hiervan bepaal je zelf wat te doen. Of juist niet te doen. Met GA kunnen we zien welke doelgroepen je website bezoeken, via welke verkeersbronnen. Welke pagina’s ze bekijken en kunnen we doelen instellen om conversie te meten. Dit in een notendop, Robert kan er een heel boek met veel hoofdstukken over schrijven.
Doelen stellen en conversie meten
Binnen Google analytics kun je doelen instellen. Een veel gebruikt doel is om te kijken hoeveel bezoekers een formulier op je website invullen. Stel in je website een bedank-pagina in op het moment dat een contactformulier wordt verstuurd. Door het instellen van deze aparte pagina kun je deze eenvoudig opnemen in GA als doel. Als je dit doel hebt ingesteld worden er statistieken verzameld en krijg je inzage over hoe bezoekers naar de pagina gaan waar het contact formulier zich bevind. En hoeveel formulieren er daadwerkelijk worden verstuurd, na het versturen komt de bezoeker op de bedank pagina (doel). Wil jij weten hoe je doelen instelt? Lees dan de uitleg van Google: https://support.google.com/analytics/answer/1032415?hl=nl
Waar vraag je GA aan?
Om een account aan te maken in Google analytics ga je naar: https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/
Als je je GA account hebt aangemaakt en je hebt je website opgenomen binnen je account krijg je van GA een tracking code. Deze tracking code dien je op te nemen in je website. Dit kan op een aantal manieren.
Hoe koppel je jouw website met het GA account?
Het koppelen van jouw website aan je GA account kan op een aantal manieren. Deze worden binnen Google analytics al kort beschreven. Werk je met een WordPress theme dan heb je vaak een veld beschikbaar waarin je de GA tracking code kunt plaatsen. Mocht dit nu niet het geval zijn dan kun je ervoor kiezen om de tracking code gewoonweg in de broncode van de template van je website te plaatsen. Let op er is wel een specifieke plaats waar dit moet gebeuren, direct na de tag. Je web-bouwer weet vaak wel hoe dit zit.
Wil jij ook aan de slag met Google analytics maar je komt er niet helemaal uit, vraag je web-bouwer. Je mag mij ook bellen of mailen om je daarbij te helpen. Als SEO specialist werk ik veel met GA en andere tools om inzage te krijgen zodat je kunt bijsturen.