Wat is linkbuilding?

Linkbuilding valt onder de pijler SEO, of zoekmachine optimalisatie. In dit artikel vertellen we wat linkbuilding inhoudt, wat belangrijke factoren zijn voor goede linkbuilding en natuurlijk waarom links bouwen zo belangrijk is.

Korte uitleg

Met links bedoelen we gewoon de links van de ene website naar de andere, zoals je deze op iedere nieuwswebsite ziet. Links kun je zien als een aanbeveling, een blogger praat bijvoorbeeld over de producten van een webwinkel. Ze zal hier over schrijven omdat ze de producten van de webwinkel erg leuk vindt.

Deze aanbevelingen zijn ook belangrijk voor Google, want door de vele websites op het wereld wijde web moet Google toch bepalen waarom de ene website belangrijker is dan de ander, en dus hoger in de resultaten moet komen.

Vrij logisch, toch?

Geschiedenis

Linkbuilding is al zo oud als het internet zelf, echter was het toen nog niet zo’n belangrijk onderwerp. In het begin werd gelinkt naar andere websites die interessant waren. Toen Google eenmaal om de hoek kwam kijken, begin 2000, werd er echter onderscheid gemaakt tussen websites. Toentertijd werd ook steeds duidelijker hoe er geld verdient kon worden met het internet. Dus, iedereen wilde hoog in de zoekmachine(s) staan.

Links naar je website werd een belangrijke ranking factor. Maar dit was vrij eenvoudig te manipuleren, er werden hele websites opgezet met enkel het doel om te verwijzen naar andere sites. Na verschillende updates van het algoritme van Google was dit verleden tijd.

Maar hoe zijn links dan wel bedoelt?
Nou, stel je hebt een blog over interieur en wonen. Je bent dan vanuit je eigen passie aan het schrijven, je komt dan ook regelmatig webwinkels tegen die je erg interessant vindt. Dan wil je dus met alle plezier een link naar hun plaatsen, zodat jouw bezoekers zelf kunnen uitvinden waarom jij die webwinkel zo interessant vindt.

In dit geval praat je gewoon over wat je interessant vindt. Dit is hetzelfde zoals we dat in ons dagelijkse leven doen, als je een hapje gaat eten vraag je al snel aan vrienden en familie of ze nog een goed restaurant in de regio weten. Zij ‘linken’ dan naar een van hun favoriete restaurants. Deze natuurlijke manier van vermeldingen zouden ook op het internet plaats moeten vinden.

Relevant zijn

Oké, op een natuurlijke manier over elkaar praten is dus belangrijk. Maar hoe werkt dit online? Iets wat steeds belangrijker is geworden, is relevantie. We leggen uit:

Situatie 1: Je hebt een blog over interieur, dus je schrijft veel over wonen, interieur en exterieur. In een artikel link je vaak naar andere partijen, zoals woonwebwinkels, verlichting zaken en interieurstylisten. Allemaal erg relevant aan het onderwerp van jouw blog.

Situatie 2: Je hebt een blog over interieur, en je schrijft over gerelateerde zaken. Maar je linkt naar een partij die graszoden verkopen. Je kunt je dan afvragen hoe relevant dit is? Want de vraag die je jezelf moet stellen, ‘Is dit waar mijn eigen bezoekers over zouden willen lezen?’. Is het antwoord ja, dan kan het vaak wel. Is het antwoord nee, dan is het waarschijnlijk beter om niet te linken naar een dergelijke partij.

Link websites?

We hebben nu heel wat uitgelegd over linkbuilding. Maar waarschijnlijk heb je nog heel wat vragen. Misschien heb je wel eens gehoord van link-websites, ook wel directories, link farms of als Startpagina’s bekend.

Deze websites zijn in het leven geroepen om te dienen als portaal, iemand zoek bijvoorbeeld naar ‘verlichting winkel’ en komt op een dergelijke Startpagina uit. De bezoeker zal dan het overzicht snel doorkijken en doorklikken naar de beste optie, hoogstwaarschijnlijk een winkel in verlichting.

Maar er zijn ook enorm veel websites die enkel zijn opgezet om te linken, en dus zelf eigenlijk helemaal geen toegevoegde waarde (lees: bestaansrecht) hebben. Zo is er de website Startpagina, een partij die zelfs televisie reclame maakt. Maar er zijn ook erg veel look-a-likes, het is per pagina af te vragen wat echt de toegevoegde waarde is van zo een pagina.

Over het algemeen vinden wij Startpagina’s wel interessant, de klonen beoordelen wij per geval. Is de pagina écht relevant? Is het van toegevoegde waarde? Zou de pagina ook echt bezoekers krijgen?

Linkprofiel

Als website zijnde heb je te maken met de volgende links:

  • Links van andere websites naar jouw website
  • Links binnen jouw eigen website
  • Links van jouw website naar andere websites

De links binnen jouw eigen website noemen we ook wel de interne linkbuilding, hier kan onder meer een interne pagerank uitgehaald worden (de volgorde van welke pagina’s het belangrijkst zijn).

De links van andere websites naar de jouwe en de links van jouw website naar andere websites bepalen samen het linkprofiel van een website. In het linkprofiel zien we alle links, van en naar jouw website. Als we kijken naar het linkprofiel kunnen we kijken hoe het zit met de waarde, zijn er te veel uitgaande links? Of komen er te weinig links binnen van andere websites? Linkprofielen zijn te analyseren met tooltjes zoals Opensitexplorer of geavanceerde programma’s (vrijwel altijd betaald).

Een inkomende link is, zoals hierboven besproken, goed voor jouw linkprofiel en dus de website. Uitgaande links worden echter gezien als minder goed voor een website, want deze sturen de waarde van een website weer weg naar een andere site.

Echter! We zien steeds vaker dat ook uitgaande links erg belangrijk zijn voor een website. Iemand die regelmatig vraagt naar goede restaurants in de regio, maar zelf geen antwoord geeft zodra je dezelfde vraag aan hem stelt, zal je in het vervolg mogelijk niet meer helpen.

Belangrijk hierin is echter dat je goed bedenkt naar wie je een link plaatst, waarom, vanaf welke pagina, en stel jezelf altijd de belangrijkste vraag: is het relevant voor jouw eigen bezoekers?

Voorbeeld: je bent een fietsenmaker en schrijft regelmatig over hoe je zelf fietsen kunt maken. Het is dan erg relevant om te linken naar een website waar men verteld over welke ventieltjes je bijvoorbeeld moet gebruiken. Linken naar een website over auto’s is een stuk minder relevant.

Soorten linkbuilding

We spreken ook over enkele verschillende soorten links, voornamelijk:

  • Directe link
  • In tekst link (bijvoorbeeld in een blog)
  • Comments / reacties

Deze zijn vaak het meest bekend. Maar iets wat ook erg belangrijk is om te weten, het verschil tussen follow en no-follow links.

Follow: links zijn alle ‘normale’ links, zoals je ze nu waarschijnlijk voor je ziet.
No-follow: links zijn links die wel klik baar zijn, en je komt dan ook gewoon uit bij een andere website, maar door de toevoeging “no-follow” geeft Google erg geen waarde meer aan.

Máár is dat wel zo? We spreken over geen waarde, want het beïnvloedt de rankings in Google niet. Toch? Klopt, maar wat is uiteindelijk je doel? Als je een link krijgt van een blogger, dan is het als het goed is een erg relevant blog. Dus bezoekers van dat blog, hebben ook veel interesse in jouw website. Dus: de bezoekers die doorklikken zouden zomaar jouw klanten kunnen zijn of worden. Er is dus zeker wel waarde aan een no-follow link, zolang deze relevant is!

En voor mijn website…!?

We hebben nu het onderwerp linkbuilding grofweg besproken, mocht je er meer over willen weten dan raden wij het aan om de gerelateerde, specifieke onderwerpen ook goed door te nemen. We willen je in dit laatste onderdeel alleen nog wat praktische handvaten geven voor jouw eigen website.

We gaan nu een soort actieplan opstellen zodat jij met jouw website ook een goed linkprofiel kunt opzetten. We gaan het niet al te technisch maken, we geven alleen wat goede tips.

Vraag 1: Waar gaat jouw website over?
Het maakt niet uit of je producten verkoopt, diensten levert of gewoon een informatieve website hebt. Waar gaat jouw site over? Schrijf je over sport? Over wonen? Gezondheid? Schrijf eens vijf onderwerpen op die jij behandelt op jouw website. Deze mogen erg breed zijn, zoals ‘gezondheid’, ze mogen ook erg specifiek zijn, zoals ‘Renault oldtimers van voor 1990’.

2: Ga eens zoeken
Je hebt nu vijf aanknooppunten, vijf openingen, voor interessante samenwerkingen. Ga bijvoorbeeld eens Googlen op ‘gezondheid blog’, ‘gezondheid pagina’ en gerelateerde onderwerpen. Je komt nu al snel vele blogs en Startpagina’s tegen. Doe dit voor alle vijf je onderwerpen, houdt alle websites die je tegenkomt gewoon eens bij in een Word of Excel bestand. Zorg dat je het overzichtelijk houdt!

3: Kiezen
Je gaat nu kijken of deze websites relevant zijn aan jouw website, of misschien aan ‘slechts’ één blog artikel. Zouden ze naar jou willen linken? Is het relevant voor jouw bezoekers om daar vermeldt te worden, én voor de andere website om naar jou te linken? Ja? Dan is het waarschijnlijk een goede pagina! High light alle goede websites in je overzicht, zodat je weet welke echt interessant voor je zijn.

4: Contact opnemen
Wat je nu wilt, is dat de webmasters van deze websites jouw vermelden op hun website. Neem gewoon contact met ze op! De ene website is van een webmaster, zoals een Startpagina, de andere wordt beheerd door een blogger.

Vergeet niet dat de persoon aan de andere kant ‘ook gewoon een mens is’, dus vertel gewoon waarom je graag een vermelding op hun pagina wilt. Vind je hun blog zo gaaf? Missen ze absoluut een rubriek in het overzicht? Of misschien kun je wel iets voor ze terug doen, zoals het geven van informatie.

Houdt in je overzicht goed bij met wie je contact opgenomen hebt en of jouw link geplaatst is. Dan weet je achteraf welke contacten wel nut hadden en welke niet.

Tot slot

Na verloop van tijd zou je zo al heel wat leuke vermeldingen moeten kunnen realiseren, zo komt jouw website steeds meer onder de aandacht!

Mocht je nou vragen over dit onderwerp, over linkbuilding in het algemeen of gewoon een hele andere vraag maar wil je graag dat wij je helpen? Geen probleem! Je kunt je vraag hieronder achterlaten, ons bellen, of mail naar dtv@kwaaijongens.nl. Ik weet zeker dat wij je (verder) kunnen helpen.

Vragen? Stel ze gerust