Wat is organische verkeer?
Meer bezoekers naar je website trekken kan op een aantal manieren. Zo kun je gebruik maken van betaalde advertenties in Google of op Social Media platformen die ervoor zorgen dat bij een klik bezoekers op je website uitkomen. Maar je kunt ook het organisch verkeer naar je website vergroten. Met ‘organisch verkeer’ bedoelen we bezoekers die op je website terecht komen via zoekopdrachten in zoekmachines zoals Google. Wordt jouw site als zoekresultaat weergegeven en klikt men door naar jouw site? Dan heb je daarna organisch verkeer naar je site gerealiseerd.
Hier hoef je niet apart voor te betalen zoals bij advertentie campagnes. Het voordeel van organisch verkeer is dat het gratis verkeer is waar je geen geld aan uit hoeft te geven. Je moet er wel wat voor doen om dit voor elkaar te krijgen.
Het grote voordeel van organisch verkeer.
Het is gratis verkeer waar je dus niet voor hoeft te betalen. Hoe mooi is dat! Maar hoe kom je nu in de zoekresultaten van zoekmachines naar voren. Hier moet je wel wat voor doen. Het grote voordeel is dat je hier veel zelf in kunt betekenen. Bovendien is het is een duurzame aanpak die een alsmaar groeiend aantal bezoekers naar jouw site teweeg brengt. Zie het als een sneeuwbal effect. Je start klein; van minimaal organisch verkeer naar een steeds grotere en sterkere aanwezigheid in zoekresultaten met meer organische bezoekers tot gevolg. Hoe, dat ga ik je uitleggen in dit artikel.
Vaker en hoger scoren in Google zoekresultaten
Nu je weet wat organisch verkeer is en begrijp je waarom dit verkeer zo belangrijk is voor jouw website. Tijd om ervoor te zorgen dat je vaker en hoger in zoekresultaten van Google en andere zoekmachines naar boven gaat komen.
Welke stappen moet je gaan zetten om dit voor elkaar te krijgen.
Stap 1: Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden?
Als eerste is het belangrijk een lijst te maken van zoekwoorden waarop je wilt dat je website naar voren moet komen in de zoekresultaten. Voordat je lukraak aan de slag gaat met het opsommen van zoekwoorden is het het goed om even stil te staan bij een aantal factoren.
- Het zoekvolume
- Hoe zit het met de concurrentie
- Welke intentie hebben de zoekers
Voorkom dat je jezelf blind staart op het zoekvolume. Natuurlijk lijkt het geweldig als je ziet dat er een mega hoeveelheid zoekvolume op een zoekwoord naar voren komt. Vraag je dan ook af hoe sterk de concurrentie is op het zoekwoord waarop jouw website naar voren moet komen. Je zult hiermee de concurrentie strijd aan moeten gaan. En vraag jezelf af wat de intentie is van degene die aan het zoeken is op het opgegeven zoekwoord of zin. Is men zich nog aan het oriënteren of is de zoekopdracht koopgericht? Anderzijds moet er wel zoekvolume aanwezig zijn. Je kunt wel op één staan in de zoekmachines maar als niemand zoekt op jouw zoekwoord, of zoekzin, heeft het ook geen zin.
Mijn advies is om gericht te kijken naar long-tail zoekwoorden; zoekzinnen als het ware. Het volume is inderdaad lager dan de korte zoekwoorden waar een hoog volume op zit. Maar de kans dat je hoger scoort in de zoekresultaten is daarmee sneller gerealiseerd. Door deze aanpak zul je zien dat je na verloop van tijd ook op kortere zoekwoord combinaties sterker naar voren komt. Daarna kun je kijken wat je kunt of moet optimaliseren om hier nog beter op te scoren. Ondertussen heb je al wel klanten die bij je kopen, waardoor je budget hebt om gerichter aan de slag te gaan met SEO. Wellicht met behulp van specialisten op dit gebied die je daar ondersteunen waar je het nodig hebt.
Stap 2: SEO content schrijven
Nu je weet op welke zoekwoorden, combinaties en zinnen, gevonden wilt worden kun je aan de slag met SEO content schrijven voor op je website. Je kunt ook een SEO copywriter of SEO bureau inschakelen. Maar ik ga er even van uit dat je eerst zelf aan de slag wilt gaan met SEO content produceren, creëren. Om je hierbij wat meer inzicht te geven waar je op moet letten wil ik je verwijzen naar het artikel over on-page seo waarin we 10 SEO tips kort uitlichten.
Dat is allemaal erg leuk natuurlijk maar kun je dan ook wat uitleggen over hoe je goede content, of een webtekst, moet opstellen? Die vraag had ik al zien aankomen, sommige van ons schrijven erg makkelijk en dat is superfijn. Anderen worstelen al met de gedachte hoe ze moeten beginnen. Om deze reden hebben we ook 10 tips voor een goede webtekst opgesteld. Binnen de Kwaaijongens blog proberen we antwoord te geven op vragen die eerder door relaties zijn gesteld. Kijk gerust rond, je vindt er meer interessante informatie.
Stap 3: Meer conversie
Je zult zien dat je na verloop van tijd, afhankelijk van je zoekwoorden en de content creatie binnen je website, beter naar voren komt in de zoekresultaten. Mooi, je hebt bezoekers op je website. De vraag is of ze bij je kopen, een offerte aanvragen of andere call to action uitvoeren die jij graag zou willen. Je wilt je bezoekers, die mogelijk eerst informatief rondneuzen op je website, omzetten naar kopers. Het is helaas een illusie om te denken dat een bezoeker direct klaar is om iets te kopen op je site. Uiteraard heeft dit alles te maken met het product of de dienst die je aanbiedt. Een kleine impuls aankoop is snel gedaan. Maar vaak leest een bezoeker zich graag eerst goed in en vergelijkt alle mogelijkheden voor hij of zij tot een koop overgaat. Ook op dat moment wil je met jouw bedrijf zichtbaar zijn!
Bezoekers die via een zoekopdracht komen zijn zich vaak aan het oriënteren. Er moet vertrouwen ontstaan, men moet geloven dat jij ook echt kunt helpen. Op een wijze die past bij de vraag van de bezoeker. Deze bezoeker is wellicht nog helemaal niet klaar om een beslissing te nemen. Is dit erg? Nee. Je hebt in ieder geval al een zaadje gepland in het hoofd van je bezoeker. Komt deze vaker terug op je site dan zal een koop mogelijk volgen.
Ik ga je niet vermoeien met al die guru praat over de tekst moet pakkend zijn, kort en gericht etc… Allemaal prachtig maar jij wilt eerst bezoekers naar je site en daar heb je goede content voor nodig. Vervolgens ga je meer finetunen, dit aan de hand van wat je daadwerkelijk meet.
Stap 4: Verlaag drempels tot contact
Een direct aankoop zit er vaak niet in, toch wil je dat bezoekers het liefst iets achterlaten zodat je iets weet. Dit kan door bijvoorbeeld een contactformulier waarin ze een vraag kunnen stellen. Of je nodigt ze uit om te bellen met vragen naar aanleiding van je content. Wat niet wil zeggen dat ze dit ook doen. Maar je maakt het makkelijker voor ze. Ook wij zeggen altijd dat iemand mag bellen of mailen naar aanleiding van een artikel. Dit wil niet zeggen dat iedereen klant wordt. Nee, maar we kunnen een ander wel helpen of wat advies geven over een onderwerp. Of een richting op wijzen.
Stap 5: Meten is weten
Hoe weet je of er meer organisch verkeer naar je website komt? Door te meten. We zeggen niet voor niets; meten is weten. Hiervoor kun je de tools van Google zelf gebruiken. Dit zijn:
- Google analytics
- Google Search console
Over Google analytics ga ik in dit artikel niet alles uitleggen omdat dat een workshop apart is. Maar ik kan je wel aangeven dat je hiermee makkelijk inzichtelijk krijgt hoe bezoekers naar je website komen. Via welke kanalen. Wat ze bekijken, welke pagina’s. Waar stappen ze uit en meer.
Door gebruik te maken van Google Search Console krijg meer detail informatie over op welke zoekwoorden je website vertoond. Daarbij zie je ook de gemiddelde positie over de periode die je bekijkt. Ook deze tool biedt je veel meer maar hiermee kun je al direct aan de slag voor nieuwe content en de potentie die voor handen is.
Tot slot
Ik hoop je met dit artikel over organisch zoekverkeer meer inzicht te hebben gegeven over wat met deze term wordt bedoeld en je tips te hebben gegeven waarmee je aan de slag kunt. Je webbouwer kan je helpen om de google tools aan te maken en te koppelen, hiervoor is wat kennis nodig die je mogelijk zelf niet hebt. Succes met je website en mocht je vragen hebben, dan weet je ons te vinden. Telefonisch of via de mail. Ik hoor graag van je.