Wat is Structured Data opmaak?
Wellicht ben je een van de volgende termen wel eens tegengekomen:
- Structured data
- Rich data (markup)
- Rich snippets
- org
Maar wat houden die termen in en wat kan je er mee? Dat zal ik je in dit artikel uitleggen.Het toepassen van structured data is een manier om aan een zoekmachine – zoals Google – wat meer te vertellen over de informatie die jij op je website hebt. Uiteindelijk kan een zoekmachine deze data gebruiken om je website beter te begrijpen (en wellicht te ranken) en om extra informatie te tonen in de zoekresultaten. Hieronder een voorbeeld van een product in een webwinkel dat is opgemaakt met structured data:
Zoals je ziet gebruikt Google de structured data om in haar zoekresultaten bezoekers meer informatie te geven over de waardering van het product. Wanneer Google of een andere zoekmachine structured data op een dergelijke manier laat terugkomen in haar zoekresultaten spreken we ook wel van Rich snippets.
Een voorbeeld van structured data
Het idee van het opmaken van delen van je pagina met structured data komt eigenlijk voort uit het feit dat een computer niet altijd goed in staat is om te beoordelen waar een tekst nu echt over gaat. Structured data is dus eigenlijk een manier om zoekmachines/computers een handje te helpen en te vertellen wat er nu eigenlijk op je website staat.
Stel je verkoopt stoelen via je eigen webwinkel. Op de productpagina van die stoel staat allerlei informatie, zoals de prijs, de waardering, de beschrijving, welk merk het is etc… Voor een computer is het lastig om al deze kenmerken te plaatsen bij de juiste informatie. Dus dat het stukje tekst “Nu van €169,- naar €149,-” gaat over het feit dat de stoel is afgeprijsd, is voor een computer minder logisch dan voor een mens. Om toch aan Google te vertellen dat het toch echt om een afprijzing gaat kun je gebruik maken van structured data.
Hieronder zal ik in HTML code aangeven hoe dat er uit ziet. Eerst had je slechts het volgende:
Als je dit stukje opmaakt aan de hand van structured data, ziet het er als volgt uit:
In de bovenstaande code heb ik aangegeven dat het gaat om een product dat wordt verkocht, dat het product op voorraad is en dat de prijs van het product niet €169, maar €149 is. Nu kan Google deze informatie gebruiken om bijvoorbeeld rich snippets te laten zien in de zoekresultaten. Wellicht denk je nu, HELP! Hoe krijg ik dat ooit toegepast op mijn website? Maar maak je niet druk. Hieronder een aantal manieren om het toe te (laten) passen.
Hoe pas ik rich data toe?
Het toepassen van rich data in de broncode van je website is een technische aangelegenheid – zoals je net zag. Je moet gebruiken maken van de juiste opmaak (bijvoorbeeld aan de hand van de regels van Schema.org, een standaard die Google gebruikt) wil je zeker weten dat Google de informatie kan lezen.
Maar geen zorgen! Tegenwoordig zijn veel templates in WordPress en Joomla standaard uitgerust met structured data opmaak en hoef je zelf niets meer te doen. Ook WooCommerce, een webwinkel extensie voor WordPress, maakt standaard gebruik van structured data/rich data markup.
Daarnaast zijn er een hoop plugins en extensies voor alle populaire CMS systemen waarmee je structured data opmaak op je website kan implementeren. Zoek en gij zult vinden.
En kom je er echt niet uit, of wil je geen gebruik maken van plugins of extensies, schakel de Kwaaijongens in! Wij hebben veel ervaring met het toepassen van structured data markup en helpen je er graag bij!
Hoe kan ik zien of mijn website (al) goed gebruik maakt van Structured data?
Om te zien of je al gebruik maakt van structured data opmaak en om te zien of Google deze goed kan lezen kun je gebruik maken van de website: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/. Vul daar het adres van je website in en rechts zie je alle informatie verschijnen die Google op basis van structured data opmaak uit je website heeft weten te halen. Ik heb als voorbeeld een product van de website van Coolblue ingevuld en daaruit blijkt dat ze opmaak hebben gebruikt voor:
- het aangeven welk product er wordt aangeboden
- het aangeven waar je op de website zit (breadcrumbs)
- het vertellen over de webpagina zelf