Wat zijn zoekwoorden en hoe bepaal je ze?
Zoekwoorden of zoekopdrachten zijn termen die in verschillende zoekmachines worden ingegeven door mensen in hun zoektocht naar een product, dienst of meer informatie. Google toont de meest relevante zoekresultaten op basis van de zoekwoorden die mensen ingegeven. In de wereld van SEO en SEA is het inzetten van de juiste zoekwoorden een belangrijk aspect om de juiste doelgroep naar jouw website te leiden.
Shorttail versus longtail
De eerste blog over zoekwoorden is onlangs al gepubliceerd via ons blogkanaal. Mijn collega Eric Reuser schreef een blogartikel over het verschil tussen shorttail en longtail zoekwoorden. Shorttail zoekwoorden bestaan uit één, twee of drie woorden. Een longtail zoekwoord is een benaming voor een zoekopdracht bestaand uit vier of meerdere woorden. Bedrijven kiezen er vaak voor om shorttail zoekwoorden te gebruiken, maar dat wilt niet altijd zeggen dat het een beter keuze is. Niet alleen zit er veel concurrentie op shorttail zoekwoorden, ook bezoekers zoeken vaker op longtail zoekwoorden. Bij het bepalen van zoekwoorden is het dus belangrijk om niet alleen de focus te leggen om de shorttail zoekwoorden. Maar hoe bepaal je wel de juiste zoekwoorden?
Hoe bepaal je zoekwoorden?
Om zoekwoorden te kunnen bepalen is het belangrijk om te weten waar de doelgroep van jouw bedrijf naar zoekt. Heb je een schoenenwinkel en zijn jouw klanten voornamelijk nette zakelijke mannen opzoek naar nette schoenen, zullen zij minder snel zoeken naar sneakers, slippers of damesschoenen (het blijven nou eenmaal mannen). Een logische gedachtegang over de doelgroep en bijbehorende zoekwoorden is stap één.
Wil je specifieker inzicht in het zoekgedrag van jouw online bezoekers? Dan geeft Google Search Console daar meer inzicht in. Deze tool van Google is gericht op analyse uit organisch zoekverkeer. Het brengt de clicks, vertoningen, CTR en positionering in kaart van jouw huidige website. Hiermee zie je niet alleen de trend qua bezoekers van de afgelopen tijd, maar ook waar er mogelijk potentie zit qua zoekwoorden.
Zijn er veel vertoningen op een bepaald zoekwoord maar weinig clicks en een lage positionering? Dan is het interessant om te kijken wat te kijken om dit zoekwoord vaker te gebruiken en te optimaliseren in jouw website om de positionering, vertoningen en clicks te verbeteren.
Wat doet de concurrentie?
Met een logische gedachtegang en de hulp van Google Search Console kom je een heel eind, maar er zijn meerdere facetten die een keuze voor een bepaald zoekwoord kunnen veranderen. Op een bepaald zoekwoord, laten we het voorbeeld van een schoenenwinkel nog een keer gebruiken, kan hevige concurrentie zitten.
Door heel Nederland zijn er veel (online) kleding- en schoenenwinkels en veel van deze winkels verkopen merken zoals Nike, Adidas of Puma. Heb je een regionale schoenenwinkel in bijvoorbeeld Uden? Dan is het lastig concurreren tegen de grotere bedrijven met bijvoorbeeld het zoekwoord ‘Nike Sneakers’. Dat zoekwoord levert namelijk 422 miljoen zoekresultaten op Google. Het zoekwoord ‘Nike Sneakers maat 42 Uden’ is specifieker en zorgt voor ‘maar’ 162.000 zoekresultaten.
Opkomst van voice search
Er zijn steeds meer producten in omloop om consumenten in staat te stellen om door middel van het gebruik van spraak te zoeken op verschillende zoekmachines. Dat kan al enige tijd via jouw telefoon maar bedrijven zoals Google en Apple komen met eigen apparatuur (Google Home & Apple HomePod) waarmee je ook via deze weg kunt zoeken door jouw stem te gebruiken. Door de innovatieve technologieën wordt het gebruik van long-tail zoekwoorden steeds interessanter. Waar mensen op hun telefoon of desktop vrij korte zoektermen gebruiken, is het door middel van spraak makkelijker of zelfs gebruikelijker om langere zoektermen te ontwikkelen.
Laten we de zoekterm ‘schoenen kopen’ gebruiken als voorbeeld. Mens eigen zal hier met gebruik van spraak eenvoudig een zin of een vraag maken. Dus zoekterm ‘schoenen kopen’ wordt dan ‘Waar kan ik schoenen kopen?’ of ‘Ik wil schoenen kopen in de buurt van Den Bosch’. Je kunt hier als bedrijf op inspelen door vaker gebruik te maken van long-tail zoekwoorden.
Vragen over het bepalen van zoekwoorden?
Er zijn verschillende facetten die belangrijk zijn om zoekwoorden te bepalen voor jouw online marketingstrategie. In de tijd daarna is het van belang om de zoekresultaten op jouw zoekwoorden te blijven monitoren. Het zoekgedrag van consumenten kan veranderen of er zijn nieuwe trends zichtbaar die voor meer verkeer naar jouw website kan leiden.
Heb je vragen over het bepalen van zoekwoorden voor de online strategie van jouw bedrijf? Neem dan contact op met een SEO bedrijf in je regio. Natuurlijk mag je ook contact met mij of één van mijn collega’s opnemen!