Welke doelgroep wil je aanspreken met jouw website?
Je hebt een website met een mooi webdesign gerealiseerd, maar deze brengt niet wat je ervan had verwacht. Stel jezelf daarom de onderstaande vragen:
- Is er bij de ontwikkeling van de website rekening gehouden met jouw ideale doelgroep?
- Wie wil je aanspreken met jouw website?
Het opzetten van een website begint met het definiëren van het doel van de website. Daarnaast wil je een duidelijk beeld hebben van de doelgroep die je wilt aanspreken. Vraag jezelf dus af waar jij en jouw bedrijf voor staat. Wat onderscheid jou ten opzichte van anderen? En welke doelgroep sluit daarbij aan? Kijk daarom kritisch naar wie er tot jouw doelgroep behoren, welke vragen ze hebben, waar ze naar op zoek zijn en op basis van welke waarden ze beslissingen nemen. Vervolgens moet je dit gaan vertalen naar jouw website, zodat er een gerichte klantreis aangeboden kan worden. Hierdoor worden klanten verleidt om contact op te nemen.
Genereer meer conversies door de juiste doelgroep aan te spreken
Hoe beter jij jouw website afstemt op je doelgroep, hoe hoger de kans op conversies. Zorg daarom dat jouw doelgroep gericht op je website binnenkomt en binnen één of twee klikken de gewenste informatie heeft gevonden. Hierdoor krijgt de klant het gevoel begrepen te worden. Ervaring leert ons dat een klant met vertrouwen meer geneigd is om een dienst of product bij jouw bedrijf af te nemen. Door jezelf kritische vragen te stellen, of je hierbij te laten helpen door een webbureau of specialist kun jij jouw website beter afstemmen op jouw doelgroep. Bedenk hierbij vragen, wensen en/of eisen die jouw doelgroep kan hebben. Je zult merken dat de conversies via je website gaan stijgen.
Wat verwacht je doelgroep?
Deze vraag is van belang op het moment dat bezoekers uit jouw doelgroep op je website komen. Hierbij kan je onderscheid maken in de manier hoe een bezoeker op je website is gekomen. Het kan zijn dat ze via een zoekopdracht op je website zijn gekomen. Ook kan een bezoeker via een advertentie binnen zijn gekomen. Vanuit vermeldingen op social media kunnen potentiële bezoekers verleid worden om naar jouw website door te klikken. De vraag is echter: wat verwachten bezoekers als ze via een link doorklikken naar jouw website? Willen ze direct iets kopen? Zorg er dan voor dat bezoekers direct kunnen handelen, afrekenen of een formulier invullen. Is het doel om jouw bezoekers te informeren? In dat geval zou jouw website meer adviesgericht moeten zijn om waarde toe te voegen. Dus teksten met adviezen, tips, videoboodschappen of podcasts.
Online gedrag van je doelgroep
De werkelijkheid is dat we vaak meerdere doelgroepen via onze website willen bedienen. Denk hierbij aan zakelijke en particuliere klanten; groot en klein. Beiden doelgroepen wil je graag aanspreken. Bij het aanspreken van jouw ideale klant, moet je ook naar jezelf kijken. Want of je nu zzp’er bent of een bedrijf hebt, je wilt graag zaken doen met mensen en/of bedrijven die dezelfde normen en waarden hebben als jijzelf. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar vaak heb je je eigen voorkeuren. Of je nu te maken hebt met een particulier of een inkoopmanager binnen een bedrijf.
Gebrek aan kennis over je doelgroep
In de praktijk gaat het hier vaak mis; het webbureau, de webdesigner of webbouwer staat niet voldoende bij de doelgroep stil. Vaak hebben ze geen kennis over jouw doelgroep of stellen ze niet de juiste vragen om een duidelijk beeld te scheppen. Dit is echter wel nodig om een goede vertaling te maken naar de opzet en inhoud van jouw website.
Hieronder vind je standaard factoren die je in acht moet nemen bij het definiëren van jouw doelgroep.
- Geslacht
- Leeftijd
- Locatie
- Opleiding
- Inkomen
- Gezinssituatie
- Interesses
- Werk
Zorg ook dat je karaktereigenschappen meeneemt in het doelgroep onderzoek. Denk bijvoorbeeld aan eigenschappen zoals vriendelijk, sociaal, apathisch, tegendraads etc. Belangrijk is dat jij jezelf zo goed mogelijk inleeft in je doelgroep.
Richt jij je meer op zakelijke klanten? Dan is het belangrijk dat je onderstaande factoren in je onderzoek meeneemt.
- Branches
- Soort bedrijf
- Aantal werknemers
- Plaats, regio
- Omzetgrootte
- Cultuur
- Beroep/functies
- Beslis niveau
Vervolgens kun je een stap verder gaan door te bedenken wat jouw doelgroep bezig houdt en wat ze belangrijk vinden. De volgende vragen kunnen hierbij relevant zijn:
-
- Wat zijn de pijnpunten, vragen, wensen en gevoelens die jouw doelgroep heeft?
- Waar kan de weerstand van de doelgroep zitten in het beslistraject?
- Wat doet men in zijn of haar vrije tijd?
- Welke behoeftes hebben ze in hun dagelijkse bezigheden?
- Heeft jouw doelgroep kinderen en wat is de leeftijd?
- Wat vinden ze belangrijk bij een aankoop?
Probeer hierop voort te borduren en nog meer relevante vragen te bedenken om jouw doelgroep aan te spreken.
Voorkom beperkend denken
Op de lagere school plaatste je iemand al snel in een hokje. Voorkom deze beperkende gedachten bij het opzetten van je website. Je kunt hier namelijk potentiële klanten, ofwel jouw doelgroep, mee afschrikken.
Maak je doelgroep inzichtelijk met persona’s
Een andere mogelijkheid is om persona’s op te stellen van jouw doelgroep, ook wel subdoelgroepen genoemd. Dit zijn denkbeeldige personages die symbool staan voor de gemiddelde persoon die jij wilt aanspreken. Je kunt hierbij kijken naar je bestaande klanten en dit vertalen naar persona’s. Een andere manier is om ideale persona’s te beschrijven aan de hand van kenmerken, vragen die ze hebben, gewenste oplossingen en welke boodschap daarbij naar voren moet komen vanuit jouw website en aanbod.
Het realiseren van een website begint met het doel en de doelgroep(en) die je wilt aanspreken. Het gaat er niet om hoe jij de wereld ziet, maar hoe jouw doelgroep de wereld ziet waarin jij je diensten of producten wilt aanbieden. Ik vind het persoonlijk erg leuk om met bedrijfseigenaren hierover van gedachten te wisselen. Op die manier kan ik ze helpen hun online strategie af te stemmen op de doelgroep(en) die ze willen aanspreken.
Ik hoop dat je met dit artikel meer inzage hebt gekregen hoe je hiermee kunt beginnen. Mocht je hulp willen om je website te verbeteren, dan nodig ik je graag uit om samen aan de slag te gaan. Heb je een vraag? Neem dan gerust contact met ons op.