ds. Pierson College
WordPress UX, development, content begeleiding en (uiteraard) hosting
De missie: maak binnen een kort tijdsbestek een responsive website die zowel scholieren als ouders aanspreekt en waar de medewerkers van het ds. Pierson College zelf gemakkelijk nieuwe content op kunnen plaatsen.
Het Pierson College. Een begrip voor Bosschenaren, maar wellicht voor jou een nieuwe naam. Dus, wie hoe wat waar is het ds. Pierson College? We geven je even een korte introductie.
Het ds. Pierson College is een relatief grote school in Den Bosch met zo’n 1.600 leerlingen voor zowel vmbo-t, havo als atheneum. De school heeft, zoals ze het zelf formuleren, een open christelijk karakter. Een moderne school waar respect, betrokkenheid en oog voor een ander hoog in het vaandel staan. Het ds. Pierson College wil haar leerlingen meer geven dan een mooi rapport. Als je naar deze school bent gegaan, ben je goed voorbereid op de toekomst. Zo ook onze Eric, die hier, al is het even geleden, zijn eerste lessen volgde op het voorgezet onderwijs.
Het ds. Pierson college wil een vrolijke sfeer creëren op haar school. Het moet een plek zijn waar je energie van krijgt. Ook al staat natuurlijk niet iedere leerling springend naast zijn bed als hij naar school mag; het ds. Pierson College wil het zo leuk mogelijk maken voor haar leerlingen. Jongeren krijgen vaak al genoeg op hun bordje. De website mocht daarom een vrolijke en luchtige uitstraling hebben. Het hoeft allemaal niet zo zwaar te zijn.
Het ds. Pierson College kwam naar ons toe op het moment dat hun nieuwe huisstijl net was goedgekeurd. De huisstijl is buiten Kwaaijongens om ontwikkeld. Dit was een traject dat aardig wat tijd in beslag had genomen. Niet persé erg, want een huisstijl is belangrijk en moet goed doordacht zijn. Het is per slot van rekening de fundering voor alle communicatie uittingen die eruit voortvloeien.
Dit betekende echter wel dat voor het ontwikkelen van de nieuwe site, minder tijd over was dan idealiter wenselijk was. Januari en februari zijn voor middelbare scholen namelijk dé maanden om zich te laten zien aan aanstormende brugklassers. Dit is de tijd dat overal open dagen worden georganiseerd. Basisscholen maken tripjes naar de vervolgscholen en ook ouders duiken ’s avonds achter de PC om zich de oriënteren op het voorgezet onderwijs voor hun kind.
Kortom; tijd voor een lesje in time-management. Gelukkig hebben we hier een specialist in huis die als project manager de touwtjes sterk in handen heeft en alles in goede banen kan leiden. Om de website in het gewenste tijdbestek op te leveren was een optimale samenwerking nodig tussen het team van het ds. Pierson College en de specialisten van Kwaaijongens. De eerste stap voor dit project was dan ook het uitschrijven alle benodigde stappen en hier een gedegen projectplan van maken. Zodoende wist iedereen wat van hem of haar verwacht werd én wanneer het opgeleverd moest worden om te zorgen dat het estafettestokje op het juiste moment doorgegeven kon worden.
Scholieren, ouders en toekomstige medewerkers van het ds. Pierson College; ze moeten allemaal snel hun weg kunnen vinden. Om hiervoor te zorgen is een goed doordacht framework nodig. Hiervoor is onze UX-specialist in de huid van de doelgroep gekropen. Waar zoekt een toekomstige leerling naar? Wat moet een huidige leerling allemaal online terug kunnen vinden? Door van tevoren goed na te denken over ’the bigger picture’ kun je de details later veel gemakkelijker invullen. Dus hebben we eerst een soort blauwdruk gemaakt van de site. Een plan waarmee duidelijk werd welke informatie waar moet komen te staan en hoe de hiërarchie daarin is. Op die manier zorgen we ervoor dat iedereen gemakkelijk en snel zijn weg kan vinden.
Voor het visuele gedeelte was de splinternieuwe huisstijl uiteraard het uitgangspunt. De diverse vrolijke kleuren en ronde vormen moesten prominent naar voren komen. Dat sluit natuurlijk perfect aan bij het karakter van het ds. Pierson College; de school die een vrolijke omgeving wil vormen waar iedereen zichzelf mag zijn.
De oude site van het ds. Pierson College bevatte een aantal pareltjes die volledig ondergesneeuwd waren. Quotes van medewerkers en oud-leerlingen zoals ” Je bent zelf een Pierson!” en “(G)groeien met de riemen die je hebt” stonden verstopt op de pagina, net als een hoop praktische informatie. Onze web developer heeft de pareltjes naar boven gehaald en gezorgd dat de content een passend jasje kreeg. De quotes krijgen de aandacht die ze verdienen, want ze zijn erg sprekend voor het karakter van de school.
Daarnaast is met veel zorg gekeken naar de interactieve elementen op de site en de gebruiksvriendelijkheid op mobiele apparaten. Per slot van rekening bekijkt een groot deel van de doelgroep de site met name via mobiele telefoons.
Er zijn een hoop bedrijven die een site kunnen bouwen, maar wij kijken graag net even wat verder dan dat. Deze site is volop in gebruik. Nieuwsberichten, updates over het lesrooster… het moet allemaal worden bijgehouden door medewerkers van het ds. Pierson College die stiekem nog wel wat andere taken op hun bordje hebben liggen. Het bijhouden van de site is voor iedereen een belangrijke bijzaak, maar geen hoofdtaak. Om te zorgen dat de website toch levendig en actueel blijft is het dus cruciaal om te zorgen dat deze taak zo snel en gemakkelijk mogelijk afgevinkt kan worden. Wij maken het leven van onze klanten graag gemakkelijker waar mogelijk. Daarom hebben wij op twee manieren gezorgd dat niet alleen bezoekers, maar ook medewerkers van de school blij werden van de nieuwe website!
Allereerst hebben wij al jaren geleden de keuze gemaakt alleen met WordPress te werken. Hiervoor maken we gebruik van thema’s waar prettig mee te werken is en die zich in kwaliteit en betrouwbaarheid hebben bewezen. Daarmee is de eerste slag al gewonnen want zodoende werkt de “achterkant” van de website eigenlijk al behoorlijk intuïtief.
Daarnaast zijn de medewerkers van het ds. Pierson College zelf weer even in de schoolbanken gekropen en hebben ze bij ons een interactieve training gevolgd. Één van onze webdevelopers heeft ze helemaal aan de hand genomen en uitgelegd hoe ze de website actueel kunnen houden. Vervolgens zijn ze in ons eigen Kwaaijongens Kenniscentrum, onder toeziend oog van onze ervaren begeleiders direct aan de slag gegaan met het vullen van de site. Vragen konden direct worden gesteld, tips direct worden uitgewisseld. In een comfortabele, eigen werkruimte binnen ons pand hebben ze zodoende flink meters gemaakt. Het gevolg; in één dag was bijna de gehele site gevuld.
Zo leveren we niet alleen een nieuwe website op. Door goed samen te werken en kennis de delen leveren we ook een flinke portie gemak en blije medewerkers op.
Bij Kwaaijongens gaan we voor kwaliteit. En goed werk heeft over het algemeen tijd nodig. Maar… als beide partijen de volle commitment aangaan, is een hoop mogelijk in een kort tijdsbestek. De medewerkers van het ds. Pierson College zijn er vol voor gegaan en hebben een dikke 10 verdiend voor hun inzet. Door duidelijke afspraken te maken en (wederzijds!) na te komen hebben we samen een mooi resultaat neer kunnen zetten. Op tijd voor het hoogseizoen en de toestroom van nieuwe ” Piersons”. Laat die open dagen maar komen!